مدیریت امور پردیس های استان مرکزی

آیین نکوداشت مقام علمی استاد کزازی در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد.

به مناسبت هفته پژوهش آیین نگوداشت مقام علمی استاد کزازی در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد.

بسمه تعالی

گزارشی از مراسم نکوداشت مقام علمی دکتر جلال الدین کزازی

     ساعت ۹ صبح یکشنبه ۲۶ آذرماه ۹۶، به مناسبت بزرگداشت هفته ی پژوهش، محیط دانشگاه شهید باهنر فرهنگیان، آماده برای میزبانی و تقدیر و تکریم از جناب آقای دکتر میرجلال الدین کزازی ست. در ورودی سالن، برخی آثار گران بهای استاد کزازی، تهیه و قرار داده شده. میهمانان مدعو یکی یکی از راه می رسند و در سالن اجتماعات امام خمینی مستقر می شوند. دست اندرکاران برنامه که تشکیل شده از بنیاد علمی نخبگان استان مرکزی و کادر اجرایی و اعضای برخی انجمن های دانشجویی دانشگاه شهید باهنر هستند، شرایط را برای برگزاری مراسمی درخور مهیا می کنند. نمایندگانی از صدا و سیمای استان مرکزی نیز برای فیلم برداری کامل مراسم و همچنین ضبط گزارشاتی از آن در سالن حضور پیدا کرده اند. برخی اساتید مدعو مثل آقایان ایرج بیات، محمد صمدیان، دکتر سعید فخاری، دکتر کمالی نهاد، فرماندار محترم اراک وبخشدار مرکزی و بزرگانی دیگر، با حضورشان، مراسم را رنگ و بویی تازه می بخشند.

     سالن تقریبا پر شده و جمعیت منتظر تشریف فرمایی دکتر کزازی هستند؛ تا اینکه نهایتا حوالی ساعت ۱۰ ایشان به همراه خانواده شان (همسر، فرزند و برادرشان) از راه می رسند و با ورود به سالن همایش، جمعیت حاضر به نشانه ی احترام از جای خود بر می خیزند و با طنین تشویق هاشان، به ایشان ادای احترام و خوش آمد گویی گرمی می کنند. مجری برنامه، آقای محسن محبی ضمن عرض سلام و خیر مقدم، نوید آغاز همایش را می دهد و با دعوت از جناب مهرپور برای قرائت قرآن، و در ادامه با طنین انداز شدن سرود ملی کشورمان، رسماً مراسم آغاز می شود.

     در ابتدای برنامه از دکتر دیلمی، ریاست محترم بنیاد علمی نخبگان استان دعوت به سخنرانی می شود که بصورت خلاصه مطالبی را عنوان کردند: بزرگترین سرمایه ی ملت ما نفت و منابع نیست، بلکه نخبگان و دانشمندان و فرهیختگان آن است. متمدن بودن ما و نیز رشد جامعه ی ما منوط به نقش آفرینی این فرهیختگان است؛ چرا که این نوابغ و مفاخر می توانند بهترین الگو برای نسل جوان دانشجویان مستعد باشند و دکتر کزازی بزرگ جزو مفاخر ماست. از این روست که بر آن شدیم تا از نیم قرن تلاش بی وقفه ی ایشان در زمینه های مختلف علمی و ادبی تقدیر کنیم.

     پس از اتمام سخنان دکتر دیلمی، نماهنگی از سروده های استاد کزازی به نام "سردی آذر" پخش می شود که مراسم را گرم تر می کند و همچنین با معرفی همسر فداکار دکتر کزازی، خانم سیمین دخت دیده دار، ایشان نیز مورد تشویق حضار قرار می گیرند.

     در ادامه ی مراسم، جناب دکتر سعید فخاری، مدیر محترم پردیس های استان مرکزی در جایگاه سخنرانی قرار می گیرند و پس از شکر خداوند و تشکر از حضور شیفتگان ادبیات، در وصف جایگاه دکتر کزازی چنین می گویند: سه دلیل عمده ما را بر آن داشت که از استاد کزازی بزرگ قدردانی به عمل آوریم؛ نخست، بیان و بنان (قلم) هماهنگ دکتر کزازی و تعادل در روایت و حکایت خوش ایشان در گفتار و نوشتارشان؛ که این مهم نشان از توازن عقل و قلبی پاک است.

دوم اینکه مجموعه ی گفتار، رفتار و حتی سکوت ایشان، نشانگر منش معلمی و معرف علمی ایشان است

و سوم اینکه دکتر کزازی پیش از اینکه دانشمند و معلمی بزرگ باشند، انسانی شریف و بی نظیر هستند.

جناب دکتر فخاری در نهایت با قدردانی از همسر دکتر کزازی، خانم سیمین دخت دیده دار مطالبشان را به پایان رسانیدند.

     دکتر کمالی نهاد با برشمردن برخی صفات و ویژگی های برجسته ی معلمی دکتر کزازی، از جمله: لحن و خوانش رسا و شمرده ی ایشان، سنجیده گویی و زبان پیراسته، عدالت آموزشی، عشق به فرهنگ و دانش، وطن دوستی، تعهد و تخصص، و ... ایشان را معرفی کردند و در آخر با تشبیهی زیبا، قلم در دست گرفتنِ دکتر کزازی را چونان شمشیر در دست گرفتنِ رستم خواندند.

     مراسم با پخش کلیپی گزارش گونه از تدریس دکتر کزازی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران (که گزیده ای از یک مستند کامل در باب معرفی مقام علمی ایشان است) ادامه پیدا می کند.

     همچین دکتر داوودآبادی، دانش یار دانشگاه آزاد اسلامی اراک صحبتی درمورد دکتر کزازی داشتند و به ستایشِ مقام استادی ایشان پرداختند و پس از ایشان. آقای محمد صمدیان، استاد نقالی استان، با زبان شیرین و شورِ بیانشان، داستان تازیانه ی بهرام را روایت کردند و موجب ایجاد لحظات و حالی خوش برای میهمان مجلس شدند.

 

     سرانجام هنگامه ی سخن راندن جناب دکتر میرجلال الدین کزازی فرا می رسد و ایشان با قدم گذاشتن بر روی صحنه و امضای لوح یادبودی که از سوی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی و بنیاد نخبگان تهیه شده بود، با بیان دلکش و گیرای شان، صحبت را آغاز کردند. در نخست ایشان از گردهم آمدن این بزم، ابراز قدردانی و خرسندی کردند و از جهت مهربانی بی قید و شرطی که نسبت به ایشان دارند، آن را بی مانند خواندند. دکتر کزازی ایرانِ درخشان و جاوید را ستود و از کوششی که عاشقانه صرف سربلندی سرزمین پارس و سرزندگی زبان پارسی داشتند سخن راندند و گفتند که بایستی آنطور که سزای نام و تمدن ایرانی ست رفتار کنیم. دکتر کزازی در تکمیل سخنشان گفتند: "این ستودن ها از آن روی که یک ایرانی ام نیست؛ هرکس در هر گوشه ی گیتی، ایران را به درستی بشناسد به ناچار بر کامه ی خویش بدان دل خواهد باخت؛ زیرا ایران دلرباست، فسون کار است؛ و باور کنید اگر من ایرانی نبودم، گستاخ تر و بی پرواتر و شوریده تر از ایران سخن می گفتم؛ چرا که اینجا سرزمین فرّ و فروغ و فرزانگی و فرهنگ است."

که این جملات زیبای استاد، تشویق مداوم حاضرین را در پی داشت.

     دکتر کزازی در ادامه ی صحبتشان در خصوص مراسمی که به پاس نیکوداشت مقام ایشان برگزار شده نیز گفت: "من به پاس کاری که کردم، منتی بر سر کسی نمی نهم؛ زیرا من این کارها را به پاس دل خود انجام داده ام؛ دلی که ایران از من ربوده."

     همچنین ایشان از دکتر محمدی، معاون آموزشی و پژوهشی پردیس شهید باهنر فرهنگیان تشکر ویژه ای کردند و با عبارات مختلف، زبان و لحن نافذ و از دل برآمده ی ایشان را ستودند و در ادامه گفتند: "گفتار پیش از نوشتار در شنونده کارساز است، زیرا نوشتار فرزند سر است و خودآگاهانه؛ اما گفتار هرچند با سر در پیوند است اما راهی به دل دارد و شوری بیشتر در گفتار است. اینک سرودن از آن نیز والاتر است؛ زیرا از دل برخواسته ترین هنر، سرودن و موسیقی ست که علاوه بر آدمیان، بر جان داران و گیاهان نیز کارساز است"

     دکتر کزازی در انتهای سخنان شان، از برپا کنندگان این مراسم و سخنرانان  و اجراکنندگان تشکر کرد و با خواندن چند چارانه (دو بیتی) که اخیرا در باب سفرشان به اراک سروده بودند به سخنانشان خاتمه دادند:

 

شاداب و شکفته تا اراک آمده ایم

سرمست، مگر ز خون تاک آمده ایم

امروز، نواده وش، به سر، با دل پاک

در بومِ بهینه ی نیاک آمده ایم

***

از پرده برون فتادمان راز اراک

چون گام نهادیم به کزاز اراک

دانست که کرمانشه و کزاز یکی ست

زان شهر شگرف دل چو شد باز اراک

***

ماییم ز کزاز و ز کرمانشاهیم

از بومِ شهِ زنده و هم از ماهیم

مهر آور و مهر کیش و مهر آراییم

دل جوی و دل آسوده و دل آگاهیم

 

 

در پایان، حضار با تشویق های پیاپی از دکتر کزازی و همسر ایشان قدردانی کردند و از طرف دانشگاه فرهنگیان و بنیاد نخبگان، هدایایی به استاد داده شد که از جمله ی آنان می توان به تابلوفرشی که منقش به چهره ی ایشان شده بود نام برد. در نهایت با جمع بندی مراسم، بسیاری از دانشجویان و اساتید عکس های یادگاری ماندگاری با دکتر کزازی گرفتند و در نزدیکی ساعت ۱۳ظهر، رسما مراسم خاتمه یافت.

گزارشگر: امیر زمانی، دانشجو معلم رشته ادبیات، پردیس شهید باهنر مرکزی


نظرات کاربران